معرفی سد لفور یا سد البرز 🌊| آدرس 🗺️+ جاذبه ها 1403 🏕️| تصاویر 📸

3 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
سد زیبای لفور در مازندران 876434387468

سد لفور یا سد البرز از زیبایی های منحصر به فرد در نزدیکی شهر سوادکوه شمالی واقع شده است که هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود میکشاند. در حقیقت، این منطقه به دلیل سد لفور، که به نام رسمی «سد صالحی مازندرانی» شناخته می‌شود، به یکی از مقصدهای گردشگری برجسته سوادکوه تبدیل شده است. این سد زیبا در شهرستان سوادکوه شمالی، در بخش لفور واقع شده است و با طبیعتی فوق‌ العاده واقع در اطراف خود، دیدنی‌های فراوانی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. با ادامه ماجراجویی، همراهمان باشید تا بیشتر با این منطقه شگفت‌انگیز آشنا شوید.

نمای دلنشین سد لفور در استان مازندران 84738483574


سد لفور کجاست؟

سد لفور، یکی از جاذبه‌ های گردشگری استان مازندران، در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بابل، در سوادکوه شمالی و روستای لفور واقع شده است. این سد به نیام‌های “سد البرز” و “سد پاشاکلا” هم معروف است.

مسیر دسترسی:
اگر قصد سفر به سد لفور از سمت جاده فیروزکوه را دارید، باید پس از عبور از شهرهای پل سفید، زیرآب و شیرگاه، مسیر خود را به سمت جاده شیرگاه-بابل‌کنار تغییر دهید. این مسیر از مناطق کلیج خیل و اسلام آباد عبور کرده و به سمت سد لفور ادامه می‌یابد. سپس از طریق جاده هراز به شهرهای آمل و بابل می‌رسید. در شهر بابل، به دنبال مسیر جاده گنج افروز به سمت بابل‌کنار بگردید. جاده گنج افروز به دلیل واقع شدن در مجاورت دره‌ای بزرگ، با رانندگی ایمن و رعایت سرعت، قابل عبور است.

پس از عبور از شهر بابل‌کنار، به سه راهی شیردارکلا می‌رسید که ممکن است پررفت‌وآمد باشد، اما از هر کسی که راه به سد را بپرسیدید، به شما راهنمایی می‌کند. برای دیدن منظره پشت سد، از ضلع شرقی آن به تاج سد برسید. ممکن است ماموران سد اجازه ورود را ندهند، در این صورت می‌توانید از مسیر روستای گالشکلا استفاده کنید که منظره‌ای زیبا را ارائه می‌دهد. از جاده اصلی حدود پنج کیلومتر طی کنید تا به روستای گالشکلا برسید، اما توجه داشته باشید که در طول مسیر، مناظر فوق‌العاده‌ای از بالای سد به چشم می‌خورد.

نقشه‌ی دسترسی به سد لفور 3867486374384
برای مشاهده‌ی نقشه‌ی سد لفور روی عکس کلیک کنید

معرفی سد لفور

استان مازندران از لحاظ آب و هوایی و پوشش گیاهی و همچنین تنوع جانوری، یکی از مکان‌های منحصر به فرد ایران است. این منطقه، جنگل‌های گسترده‌ای را در خود جای داده است و در کنار زیبایی‌های طبیعی، سد بزرگ و استثنایی لفور نیز وجود دارد که نقش حیاتی در زندگی مردم و حفاظت از محیط زیست این منطقه را ایفا می‌کند. استفاده از سنگ‌ریزه در ساختار طبیعی این سد، باعث شده است که با حداقل آلودگی و مشکلات زیست محیطی، خدمات بیشتری را به مردم این منطقه ارائه دهد و به یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب شرب برای ساکنان این منطقه و شهرهای اطراف تبدیل شود.

جنگل و سد لفور در استان مازندران 985684757


تاریخچه سد لفور

در دوران پایانی حکومت پهلوی، برنامه‌هایی برای ساخت یک سد مخزنی بر روی رودخانه بابلرود در منطقه بابل‌کنار آغاز شد. اما با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، پروژه به تعویق افتاد. در نهایت، در سال ۱۳۷۴ و با تغییر مکان احداث به منطقه لفور در شهرستان سوادکوه شمالی، پروژه سد لفور به اجرا درآمد. این سد با ارتفاع ۷۲ متر روی تلاقی سه رودخانه کارسنگ رود، آذررود و اسکلیم روهار ساخته شد.

در ابتدا این سد با نام “پاشاکلا” شناخته می‌شد و تابلوهایی با این نام در حاشیه جاده‌های لفور و بابل‌کنار نصب شده بود. هدف اصلی از ساخت این سد، تأمین آب برای ۵۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های بابل، بابلسر، قائم‌شهر و جویبار بود. سد لفور ارتفاع ۷۲ متر، طول تاج ۸۳۸ متر، عرض تاج ۱۲ متر و عرض پایه ۴۵۰ متر دارد. حجم کل مخزن این سد به ۱۴۲ میلیون مترمکعب و حجم مفید آن به ۱۲۲ میلیون مترمکعب می‌رسد.

سد رویایی لفور در استان مازندران 873675413


دهکده لفور

با لفور، نقطه‌ی فوق‌العاده‌ای از شهرستان سوادکوه شمالی، آشنا شدیم. این منطقه که از ۲۹ آبادی و روستا تشکیل شده است، با طبیعتی خیره‌کننده و جمالی فراوان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. روستاهایی همچون گشنیان، نفت‌چال، و چاکسر فقط نمونه‌ای از زیبایی‌های لفور هستند. در این منطقه، هم‌آهنگی زیبای طبیعت و دست‌ساخته‌های انسان، به نحوی استثنایی با هم تلاقی می‌یابد. از هم‌نوایی کوهستان و جنگل گرفته تا زندگی زیبای روستایی، همه چیز در لفور به چشم می‌خورد.

گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، می‌توانند لذت ماهیگیری در رودخانه و دریاچه را تجربه کنند، به سرزمینی از درختان بلند راش و افرا سفر کنند و در زیبایی روستاها غرق شوند. پیاده‌روی با پای برهنه در آب سرد رودخانه و بازدید از امامزاده‌ها و مساجد چوبی، تجربه‌ای بی‌نظیر از آرامش و خلوت با خداست. در میان جاذبه‌های گردشگری و مذهبی لفور، جنگل خربمرد، امامزاده سه تن بزرگوار، و آبشار گزو به ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند. اینجا فقط چند نمونه از جاذبه‌های فراوان این منطقه است که به هر برنامه‌ی سفری رنگ و لعاب می‌بخشند.

سد لفور در استان مازندران 684368438485

جنگل های اطراف سد لفور 368743854354

روستای زیبای لفور 386748374384

ارسال دیدگاه