زیبایی های خارق العاده سفر به ساروکلا که همه را شگفت زده کرده است

30 دی 1401
0 دیدگاه
ساروکلا 21487465132

روستای ساروکلا یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین روستاهای استان مازندران در شمال ایران است. این روستا در حوالی قائمشهر، در فاصله‌ی تقریباً یک کیلومتری از این شهر واقع شده‌است. با ارتفاع حدود 40 متر از سطح دریا، ساروکلا با طبیعت بکر و آب و هوای خنک و مطبوع خود، گزینه‌ی مناسبی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌باشد.

روستای ساروکلا کجاست؟

روستای ساروکلا قائمشهر در استان مازندران واقع شده است. قائمشهر شهری است که در شمال ایران، در استان مازندران واقع شده و مرکز شهرستان قائمشهر است. روستای ساروکلا در حوالی این شهر قرار دارد و تا فاصله‌ی تقریباً یک کیلومتری از قائمشهر واقع می‌شود. این ارتباط نزدیک با قائمشهر، باعث می‌شود تا اهالی این روستا به آسانی به خدمات و امکانات موجود در شهر دسترسی داشته باشند.

تاریخچه روستای ساروکلا

تاریخچه‌ی روستای ساروکلا نیز دارای داستان‌های مهیج است. از گذشته‌ای دور، این روستا با نام “علی‌آباد” شناخته می‌شد و مالک آن ناصر علی‌آبادی بوده است. اما به‌خاطر واقع‌شدن نزدیک به رودخانه سیاه‌رود، نام این روستا به “سیاه‌رودکلا” تغییر کرد. با گذر زمان و به دلیل ویژگی‌ها و ملموس‌های منحصربه‌فرد این جایگاه، نام “ساروکلا” به‌جای “سیاه‌رودکلا” جا افتاد و تا امروز از این نام شناخته می‌شود.

جمعیت روستای ساروکلا

جمعیت این روستا حدود ۲۶۳۱ نفر است که به 787 خانوار تقسیم شده‌است. این جمعیت صمیمی و مهربان، همواره از مهمترین ویژگی‌های ساروکلا بوده و اجتماعی پویا و مترابر با فرهنگ و آداب محلی می‌باشد.

آب و هوای روستای ساروکلا

آب و هوای روستای ساروکلا به دلیل واقع‌شدن در استان مازندران و منطقه‌ی شمالی ایران، از نوع آب و هوای معتدل و اقیانوسی برخوردار است. در فصل بهار، هوا در ساروکلا خنک و معتدل است. دمای هوا در این فصل معمولاً در بازه‌ی ۱۰-۲۰ درجه سلسیوس متغیر است و روزها بیشتر از شب‌ها گرم‌تر می‌باشد. در تابستان، هوای ساروکلا ملایم و خنک است که از طریق دریا و بادهای خنک از شمال به این منطقه منتقل می‌شود. دما در این فصل معمولاً در بازه‌ی ۲۰-۳۰ درجه سلسیوس قرار دارد.

در پاییز، رنگ‌های زیبای طبیعت در ساروکلا به اوج خود می‌رسد. هوا در این فصل خنک و خنک‌تر می‌شود و از اواخر پاییز به تدریج سردتر می‌شود. دما در این فصل در بازه‌ی ۱۵-۲۵ درجه سلسیوس تغییر می‌کند. در زمستان، ساروکلا با هوای سرد و مرطوب روبرو می‌شود. دما در این فصل ممکن است به زیر صفر درجه سلسیوس نیز برسد و برف و باران معمولی‌ترین بارش‌ها در این فصل می‌باشند.

روستاهای اطراف ساروکلا

روستاهای همجوار نیز از جمله کوتنا، میان‌رود، افراکتی، جوکی محله و چاله زمین، به‌وضوح تاثیرگذار بر زندگی ساروکلا است و باعث متقابل‌گرایی و تبادل فرهنگی بین این روستاها شده است.

بهترین فصل سفر به ساروکلا

این روستا با دارا بودن تنوع آب و هوایی و برخورداری از منابع طبیعی، از جمله جنگل‌ها و رودخانه‌ها، محلی مناسب برای گردش و تفریح است. گردشگران و مسافران از سراسر کشور و حتی خارج از کشور، به‌ویژه در فصول بهار و تابستان، به این جاذبه‌های طبیعی جذاب سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های ساروکلا لذت ببرند و از آرامش آن سر بزنند.

جاهای دیدنی روستای ساروکلا قائمشهر

آب بندان ساروکلا: آب‌بندان ساروکلا، منطقه‌ای آرام و زیبا در شرق روستای ساروکلا، قرار دارد. این آب‌بندان یک دریاچه مصنوعی با مساحت حدود ۱۰ هزار متر مربع است. هدف اصلی احداث این آب‌بندان، پرورش ماهی‌های سازگار با محیط زیست مانند کپور و فیتی‌فات و همچنین آبیاری شالیزارهای پایین‌دست منطقه بوده است. در گذشته، این آب‌بندان نقش مهمی در تأمین پروتئین مصرفی اهالی ساروکلا و روستاهای اطراف ایفا می‌کرد.

این دریاچه مصنوعی به‌ویژه محل اقامت و مهاجرت پرندگان زیادی است که زیبایی طبیعت اطراف را دوچندان می‌کند. اطراف آب‌بندان نیز باغ‌های مرکبات زیبا قرار دارند که به زیبایی منطقه افزوده‌اند.

حمام روستای ساروکلا میانرود: حمام تاریخی روستای ساروکلا با بیش از ۱۲۰ سال قدمت وجود دارد. این حمام زیرزمینی و تاریخی با طاق‌های گنبدی جذاب، متأسفانه به دست فراموشی سپرده شده و در حال نابودی قرار دارد. این حمام‌های قدیمی همیشه برای نسل جدید، که به حمام کوچکی در خانه عادت دارند، جالب و جذاب است. ما امیدواریم که میراث فرهنگی این منطقه زودتر به داد حمام روستای ساروکلا برسد و از ازبین‌رفتن آن جلوگیری شود.

رودخانه سیاه رود: رودخانه سیاه رود از ارتفاعات برنجستانک، در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی قائمشهر جاری می‌شود. این رودخانه با طول ۶۵ کیلومتر، مسیری پرپیچ و خم را طی کرده و به سمت دریا می‌گریزد. شاخه‌های آن در نزدیکی ساروکلا به یکدیگر می‌پیوندند و پس از عبور از قائمشهر و جویبار و سیراب‌کردن اراضی، به دریا می‌اندازد.

تپه های یورسی و قَلِک روستای ساروکلا: تپه‌های یورسی و قلک در جنوب و شمال شرقی روستای ساروکلا قائم‌شهر واقع شده‌اند. این تپه‌ها زیبایی مناطق اطراف ساروکلا را به چشم می‌آورند و طبیعت دل‌نشینی را به ارمغان می‌آورند.

نگارخانه بهزاد ساروکلا: در سفرتان به ساروکلا، حتماً از دیدن گالری بهزاد لذت ببرید و غافل نشوید. این گالری توسط دکتر پریسا تیموری تأسیس شده است و مکانی است که شما را به دنیای هنر و فرهنگ منطقه می‌برد. گالری بهزاد ساروکلا همیشه آثار هنرمندان مازندرانی را به نمایش گذاشته و شما را هم به فال هنری می‌برد و هم به تماشا می‌نشاند.

آدرس گالری:

روستای ساروکلا، بین کوهساران ۱۱ و ۱۳، خیابان شهدا

جاهای دیدنی اطراف ساروکلا

  • جنگل اطراف قائمشهر
  • گردکوه ‌

 

ارسال دیدگاه