معرفی کامل شهر کوهی خیل | جاذبه های توریستی اطراف + آدرس دقیق

2 بهمن 1401
0 دیدگاه
کوهی خیل شهر سبز مازندران 52416576544152

کوهی خیل یکی از شهرهای دیدنی و جذاب در شمال ایران واقع در نزدیکی شهر جویبار است. به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به شهر جویبار، این شهر به عنوان یکی از مناطق اقتصادی و صنعتی شمال ایران شناخته می شود. با احداث شهرک صنعتی در ناحیه شمالی این شهر، برخی مشکلات جدی ایجاد شد. از جمله مشکلات مردم، عدم آرامش و آسایش در برابر صدای بلند کارخانه ها و همچنین دودهای سمی حاصل از شرکت های جویبار لوله و ایزوگام بود.

کوهی خیل با بیش از هزار سال سابقه، یکی از شهرهای باستانی و مهم شمال ایران است. تاریخ این شهر به دوران امیر عباس سامانی در جنگ‌های صلیبی برمی‌گردد، زمانی که او پس از شکست در جنگ با روم باستان به این شهر پناه برده و در منطقه اسلو ساکن شد.

موقعیت جغرافیایی کوهی خیل

کوهی خیل، یکی از شهرهای شمالی ایران است و با جاده مواصلاتی ساری – بابلسر متصل می‌باشد. این جاده، یکی از مهمترین جاده‌های استان مازندران به شمار می‌رود که از شرق به استان گلستان و از غرب به استان گیلان می‌رسد. در قسمت شرقی شهر کوهی خیل، شهرک صنعتی با مساحت یک میلیون متر مربع و به اندازه 100 هکتار واقع شده است. در این شهرک صنعتی، ده‌ها صنایع کوچک و بزرگ متمرکز هستند که فعالیت‌های آن‌ها از تولیدات مختلف تا خدماتی و مشاغل خانگی متنوع است.

مسیر دسترسی به کوهی خیل در مازندران 5145156854658515
برای مشاهده آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه کوهی خیل

کوهی خیل یکی از روستاهای منطقه گیل خواران بود که در تقسیمات کشوری تا سال 1383 به این نام شناخته می‌شد. اما در آن سال به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و بودن مرکز بخش گیل خواران، به شهری ارتقا یافت و شهرداری در آن ایجاد شد. از آن زمان به بعد، این شهر به عنوان یکی از مهمترین شهرهای منطقه گیل خواران و استان مازندران شناخته می‌شود. در حال حاضر، کوهی خیل یکی از شهرهای پرجمعیت استان مازندران بوده و به دلیل وجود منابع طبیعی زیاد و جاذبه‌های گردشگری دیدنی، همواره جذابیت و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

کوهی خیل شهر سبز مازندران 52416576544152
ویلاها و طبیعت چشم نواز کوهی خیل، شهری با تمدن تاریخی

جاهای تماشایی اطراف کوهی خیل

خشت پل کوهی خیل

یک پل آجری به نام خشت پل یا پل جمعه بازار، در فاصله ۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان جویبار، بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد. این پل دارای طول ۵۸ متر و عرض ۱۰/۲ متر است و پنج چشمه (طاق) جناقی دارد. جهت پل تقریباً شرقی-غربی است و ارتفاع آن از بلندترین نقطه تیزی طاق تا سطح آب رودخانه، ۵ متر است. پایه‌های پل در جهت مخالف جریان آب با موج شکن‌های مثلثی شکل ساخته شده‌اند و در قسمت فوقانی پایه‌ها تزیینات آجری به صورت طاق نما و با نمای متفاوتی قرار دارند.

گذرگاه پل از سنگفرش و مصالح اصلی، شامل آجر و ملات ساروج تشکیل شده است. این پل در دوران قاجار ساخته شده و امروزه به دلیل نگهداری نامناسب و رفت و آمد زیاد، در حال تخریب است. همچنین، پل دیگری نیز در کنار آن در دست ساخت قرار دارد. پل خشتی جمعه بازار، با توجه به طرح و نمایش زیبایی که دارد، جاذبه گردشگری قابل توجهی برای منطقه به حساب می‌آید.

قدمت خشت پل کوهی خیل به دوران قاجار باز می گردد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق خشت پل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

خشت پل، پل تاریخی بر روی رودخانه کوهی خیل 14416546454
خشت پل، پل تاریخی بر روی رودخانه کوهی خیل

ساحل چپکرود

ساحل چپکرود، به عنوان طولانی‌ترین ساحل دریای خزر، با شرایط طبیعی بسیار مناسبی برای گردشگران شهرستان مازندران واقع شده است. این ساحل دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری مانند رستوران‌های خوش طعم، آلاچیق‌های تابستانی با وسایل بازی و ورزش، و پارک ساحلی می‌باشد. علاوه بر این، ساحل چپکرود به عنوان یک منطقه گردشگری معروف، مکان بسیار مناسبی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. از زیبایی‌های این ساحل می‌توان به شن‌های سفید و آب آشامیدنی و خلوص بالای آن اشاره کرد. با دیدن ساحل چپکرود، شما نیز از جذابیت و دلنشینی این منطقه مطمئناً شگفت‌زده خواهید شد.

ساحل چپکرود طولانی ترین ساحل دریای خزر است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق ساحل چپکرود روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ساحل چپکرود با امواج ارام 5214541541543
امواج آرام سواحل آبی چپکرود کوهی خیل

پل آذان

پل آذان در روستای اذان جویبار و اطراف کوهی خیل، یک پل قدیمی و سنگی است که بر روی رودخانه سیاهرود ساخته شده است. این پل همانند خشت پل، در دوران قاجار ساخته شده و شامل شش طاق با ارتفاع بلندترین طاق در حدود ۶ متر از سطح آب رودخانه است. برای ساخت این پل، از مصالح آجر و ملاط ساروج استفاده شده است و ابعاد آن به طول ۸۰ متر و عرض ۱۵/۳ متر می‌رسد. پوشش بتنی گذرگاه پل، قبلاً سنگفرش بوده است و در طرفین آن جان پناهی با پوشش بتنی نصب شده است. این پل، روستای حیدرکلا اذان و جاجی کلا را به هم وصل کرده و از جمله آثار تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق پل آذان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پل آزان کوهی خیل 54546555
حرکت کامیون بر روی پل مستحکم و تاریخی آزان

تکیه کردکلا

تکیه کردکلا یک ساختمان با سبک معماری سنتی آجری است که در روستای کردکلا، ۲۸ کیلومتری شمال غربی شهرستان جویبار و در نزدیکی کوهی خیل واقع شده است. این تکیه دارای سقف پوشیده از سفال و نمای آجری است. درون این ساختمان، یک ایوان با شش ستون چوبی، اتاق‌هایی در دو طبقه و شاهنشین طبقه دوم قرار دارد. تکیه کردکلا در سال ۱۲۸۰ هجری قمری ساخته شده است و یکی از آثار تاریخی این منطقه به شمار می‌رود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق تکیه کردکلا روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تکیه قدیمی و تاریخی کرد کلا مازندران 5341654646415
بنای قدیمی و اثر تاریخی کردکلا کوهی خیل

تالاب لاریم (آببندان لاریم)

تالاب لاریم در استان مازندران و در فاصله ۲ کیلومتری از دریای خزر و در شمال شهرستان لاریم واقع شده است. این تالاب از تالاب‌های بزرگ و مهم استان مازندران به شمار می‌رود و در ارتفاع ۲۱ متری سطح آب‌های آزاد قرار دارد. طول تالاب ۱٫۵ کیلومتر و عرض آن ۱ کیلومتر است. هر ساله پرندگان به همراه آبزیان فراوانی برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می‌کنند. گیاهان مهم تالاب لاریم شامل آبندان با گونه‌هایی همچون آلاله آبی، علف هفت بند، نی، بارهنگ آبی، گوشاب، عدسک آبی، آزولا، سازیل، شال تسبیح، لاله مردابی، نیلوفر آبی، قمیش، لویی، اسپرغان، علف حصیر، هزارنی، تیرکمان آبی، زنبق مردابی، علف شاخی و اویار سلام می‌باشد.

تالاب لاریم بزرگترین تالاب مازندران است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق تالاب لاریم روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تالاب لاریم، جاذبه تماشایی کوهی خیل 1351454154541
قایق چوبی ساکن در علفزار تالاب لاریم

رود سیاهرود

رود سیاهرود جریانی است که در شهرستان‌های قائمشهر و جویبار استان مازندران جریان دارد و به دریای خزر می‌ریزد. این رود از جاذبه‌های دیدنی کوهی خیل به شمار می‌آید. در منطقه مازندران، برای بسیاری، نام سیاهرود همچنان با یادآوری یک رودخانه گل‌گرفته و پراز زباله در گذشته ها همراه است. اما امروزه، این رود با توجه به توجه‌های اخیر به شکلی تبدیل شده است که شامل فضای بازی و زمین ورزشی می‌شود و قابلیت گردشگری بیشتری دارد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق سیاهرود کوهی خیل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

جاذبه های تماشایی کوهی خیل :

  • خشت پل کوهی خیل
  • ساحل چپکرود
  • پل ازان
  • تکیه کردکلا
  • تالاب لاریم
  • رود سیاهرود
پرندگان ماهیخوار رود سیاهرود کوهی خیل 3513545464
پرندگان ماهیخوار رود سیاهرود کوهی خیل

سوغات کوهی خیل

بعضی از سوغات اطراف کوهی خیل عبارتند از:

  • حلوای خشک مازندران
  • شیرینی‌های ریگی (مانند نان برنجی و لاواشک)
  • مربا و شیرینی گل سرخ
  • سنتی‌ترین غذاهای مازندران مانند ماهی قزل‌آلا، خورشت قیمه، خورشت سیر ترش و میرزاقاسمی
  • عرقیات سنتی مازندران (مانند عرق کتیرا و عرق گل قوچ)
  • آبمیوه‌های سنتی مازندران (مانند آب‌انار و آب‌هلو)
  • محصولات زراعی مانند برنج مازندران و نخودچی مازندران
  • صنایع دستی مانند قالیچه، گلیم و جاجیم

محبوب ترین سوغات کوهی خیل : قالیچه، گلیم، جاجیم

حلوای خشک مازندران سوغات کوهی خیل 25146541564
حلوای خشک سوغات خوش طعم کوهی خیل

غذاهای محلی کوهی خیل

غذاهای محلی اطراف کوهی خیل در استان مازندران شامل انواع غذاهای دریایی و ماهی، خورشت‌های مختلف، غذاهای گوشتی، سوپ و آش، سبزیجات و غذاهای محلی دیگر مانند:

  • خورشت قیمه: یکی از غذاهای محبوب در این منطقه که با گوشت گوسفند و نخودفرنگی و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.
  • ماهی قزل آلا: یکی از محصولات مهم دریای خزر که در این منطقه به صورت تازه یا خشک شده به عنوان سوغات تقدیم می‌شود.
  • آش اسلی: یکی از آش‌های محلی که با سبزیجات مختلف و گوشت تهیه می‌شود.
  • ماهی قلم: ماهی دیگری که در این منطقه پرورش داده می‌شود و به صورت تازه یا خشک شده به عنوان سوغات ارائه می‌شود.
  • قرمه سبزی: یکی از غذاهایی که با سبزیجات مختلف و گوشت تهیه می‌شود و در سفره‌های محلی قرار می‌گیرد.
  • کباب ترش: نوعی کباب که با گوشت گوسفند و سبزیجات تهیه می‌شود و معمولاً با رشته برنج سرو می‌شود.
  • کتلت ماهی: نوعی کتلت که با ماهی تهیه می‌شود و معمولاً با سبزیجات و نان سرو می‌شود.
  • آبگوشت: یکی از غذاهای سنتی ایران که با گوشت گوسفند و لوبیا و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.

غذاهای محلی کوهی خیل :

  • خورشت قیمه
  • ماهی قزل آلا
  • آش اسلی
  • ماهی قلم
  • قرمه سبزی
  • کباب ترش
  • کتلت ماهی
  • آبگوشت
آش اسلی ، غذای محلی کوهی خیل 35416546854685
آش اسلی تزئین شده با پیاز داغ، غذای محلی کوهی خیل

ارسال دیدگاه