استان مازندران | آدرس + تاریخچه + غذاهای محلی

15 مرداد 1402
0 دیدگاه
طبیعت سرسبز و زیبای استان مازندران 435454545545

استان مازندران، یکی از جاذبه‌های شمال ایران است. با دسترسی به سواحل جنوبی دریای خزر و برخورداری از طبیعت سبز و زیبا، این استان بسیار محبوب است. شهر ساری به عنوان مرکز استان با جمعیت پرشماری شهری بزرگ است. همچنین کوه دماوند، بلندترین کوه ایران، در استان مازندران قرار دارد که یک منطقه طبیعی و گردشگری بسیار مهم است.

طبیعت سرسبز و دیدنی استان مازندران 454543544646
پوشش سرسبز و چمن‌زارهای با طراوت در طبیعت مازندران

استان مازندران کجاست؟

استان مازندران، واقع در شمال ایران، از نظر جغرافیایی با استان‌ گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و استان گیلان هم‌مرز است. از سوی دریا نیز با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان هم‌مجاورت دارد. مساحت استان مازندران حدود 23,756 کیلومتر مربع است که معادل 1.46% از مساحت کل کشور ایران را تشکیل می‌دهد. این استان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری شامل 22 شهرستان، 63 شهر، 132 دهستان و 3645 آبادی می‌شود.

مشخصات استان مازندارن:

  • مساحت استان مازندران: 23,756 کیلومتر مربع
  • تعداد شهرستان: 22
  • تعداد شهر: 63
  • تعداد دهستان: 132
  • تعداد آبادی: 3645
موقعیت دقیق مازندران روی نقشه 656456565656
برای پیدا کردن آدرس دقیق استان مازندران روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه استان مازندران

با توجه به مطالعات باستان‌شناسی که در غارهای هوتو و کمربند بهشهر انجام گرفته‌اند، مشخص شده‌است که تاریخچهٔ استان مازندران به حدود ۹۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.این روزها، مازندران به‌عنوان بخشی از سرزمین وسیعی شناخته می‌شود که در گذشته به نام‌های پتیسخوارگر و فراشوراگر شناخته می‌شده‌است، این نام‌ها از منابع تاریخی به‌دست آمده‌اند.در گذشته، این منطقه به عنوان طبرستان شناخته می‌شد، اما در قرن هفتم هجری قمری، نام طبرستان به مازندران تغییر یافت.

تپه های سرسبز و خانه های روستایی استان مازندران 565757755566
پوشش سبز بی‌پایان اطراف روستاها در مازندران

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مازندران

مازندران، یکی از پیرترین نواحی ایران است که دارای یک فرهنگ غنی و آداب و رسوم منحصربه‌فرد است که از آن جذابیت و دیدنی‌هایی به وجود آمده است. در ادامه به تعدادی از مراسم و آداب و رسوم مردم این منطقه اشاره خواهیم کرد.هر سال در تاریخ ۲۸ تیرماه، مردم مازندران در مراسمی به نام “عید ماه” یا “عید مردگان“، به سمت امامزاده حسن حرکت می‌کنند. در این مراسم، علاوه بر روشن کردن شمع‌ها و پخش خیرات به اموات، مسابقات کشتی سنتی لوچو نیز برگزار می‌شود.”نورگون” نیز یکی از مراسم سنتی مازندرانی است. در این مراسم، مردم در محلی به نام “قلاش” جمع می‌شوند و با آتش زدن گون‌های خشک و چرخاندن آنها دور سرشان، جشنی سنتی را برگزار می‌کنند.علاوه بر این، مراسماتی همچون “تیرگان“، “نوروز بل“، جشن‌های “خرمن و نشا” نیز به عنوان بخشی از آداب و رسوم مازندرانی‌ها برگزار می‌شوند که هنوز هم تأثیرات آنها در زندگی مردم این منطقه دیده می‌شود.

مراسم های سنتی استان مازندران: 

  • عیدماه
  • نورگون
  • قلاش
  • تیرگان
  • نوروز بل
  • خرمن و نشا
طبیعت زیبا و سرسبز استان مازندران 565655565656
تپه ها و کوهستان‌ های پوشیده از سبزی و درختان

زبان و مذهب مردم مازندران

مردم منطقه مازندران، به زبان‌های فارسی و محلی خود به نام “مازندرانی” صحبت می‌کنند. گویش مازندرانی، از نسخه‌ای از زبان پارسی میانه تأثیر گرفته که تا به امروز در سرتاسر مناطق استان مازندران به کار می‌رود. اکثریت مردم این منطقه، مسلمان و اعتقادات شیعه دوازده‌امامی را دنبال می‌کنند.

زمین ها و طبیعت سرسبز استان مازندران 465656565665
زمین‌های کاشت و برداشت در دشت‌های وسیع استان مازندران 

آب و هوای استان مازندران

منطقه مازندران به دلیل عوامل متعددی نظیر عرض جغرافیایی، وزش بادهای محلی و نواحی جغرافیایی مختلف، ارتفاع از سطح دریا، فاصله نسبت به دریا و پوشش چشمگیر جنگلی، تنوع زیادی در شرایط آب و هوا دارد. بارش باران در مناطقی که در غرب استان و نزدیک به مرز با گیلان قرار دارند، بیشتر از سایر مناطق است. در این نواحی، زمستان‌ها سرد و تابستان‌ها گرم می‌باشند.مناطق کوهستانی و ییلاقی این استان، زمستان‌های بسیار سرد و برفی و تابستان‌هایی با آب و هوای معتدل دارند. این مناطق با چشم‌اندازهای زیبا از طبیعت، جذابیت ویژه‌ای دارند.

وضعیت آب و هوایی مازندران بر اساس میزان بارش و دما:

  •  آب و هوای معتدل خزری
  • آب و هوای معتدل کوهستانی
  •  آب و هوای سرد و کوهستانی
طبیعت سرسبز و زیبای استان مازندران 435454545545
رخ نمایی طبیعت سرسبز و زیبای استان مازندران

شهرهای استان مازندران

ساری، بابلسر، رامسر، آمل از شهرهای استان مازندران 5656665555
ساری، بابلسر، رامسر، آمل از شهرهای استان مازندران

غذاهای محلی استان مازندران

غذاهای اصیل منطقه مازندران، جزء لذیذ‌ترین و مغذی‌ترین غذاها محسوب می‌شوند.مندیجه، اسپناساک، کدوبره، آش کدو، بیج بیج، خورشت آلو، باقلا و ابیج، دوپتی، کئی پلا، بورانی بادمجان کبابی، آش گزنه و مرغ شکم پر از سری از خوراکی‌های لذیذ و مشهور در مازندران هستند.

غذاهای محلی و لذیذ استان مازندران 4546777766
اسپناساک، کدوبره، آش کدو، خورشت آلو از غذاهای محلی و لذیذ استان مازندران

سوغات مازندران

همچون سایر نواحی ایران، استان مازندران نیز دارای سوغات‌ها و صنایع دستی منحصربه‌خود می‌باشد که می‌توان آنها را از فروشگاه‌های محلی و بازارچه‌های متناسب با منطقه تهیه کرد.در بین سوغات‌های معروف مازندران می‌توان به عسل کوهی، انواع ترشی و لواشک، قماق مازندران، ماهی و خاویار، چای، برنج، زیتون شور و پرورده، نان ییلاقی و…اشاره کرد. صنایع دستی مازندران نیز به عنوان جزء فرهنگ این منطقه، متنوع و پراهمیت هستند. به عنوان نمونه می‌توان به تولیدات نمد مالی، بافت پارچه‌های مختلف، موج بافی، سفالگری، صنایع دستی چنته، بافت جوراب، جاجیم، گلیم و قالی اشاره کرد

سوغات مازندران 56565575555
رنگارنگی و تنوع محصولات سوغات محلی مازندران

 

ارسال دیدگاه