جویبار کجاست | جاهای دیدنی + آدرس + عکس

13 خرداد 1402
0 دیدگاه
مجسمه کشتی گیران در میدان جویبار 263126321631

جویبار، یک شهر ساحلی در استان مازندران است. سفر به این شهر، تجربه‌های فراوانی از لحاظ تاریخی و طبیعی را به همراه دارد. جویبار با ساحل آرامش بخشی بی‌نظیر است و وجود بسیاری از رودخانه‌ها که از شهر به سمت دریای خزر جریان دارند، این شهر را به یک مقصد جذاب تبدیل کرده است.

میدان و خیابان های شهر جویبار 5632123131
نمایی از خیابان ها و ساختمان های جویبار

معرفی شهر جویبار

جویبار به تازگی جدا شده و به عنوان یک شهرستان مرکزی در استان شناخته می‌شود. با جمعیت حدود 6.2 درصد استان مازندران است. اما اکنون شهر جویبار به عنوان مرکز این شهرستان مستقل شناخته می‌شود.

جویبار کجاست؟

جویبار در استان مازندران در نزدیکی بابلسر و شهر قائمشهر واقع شده است.

آدرس دقیق جویبار 6635263152631
برای پیدا کردن آدرس دقیق جویبار روی نقشه کلیک کنید

جاذبه های گردشگری جویبار

  • ساحل چپکرود
  • تکیه کردکلا
  • خشت پل
  • پل آزان جویبار
  • میدان کشتی جویبار
  • تالاب لاریم

1- ساحل چپکرود

ساحل چپکرود، ساحلی طولانی در امتداد دریای خزر است و مشهور به سالم‌ترین ساحل استان مازندران است. این ساحل دارای امکانات رفاهی مناسبی از جمله رستوران‌ها، آلاچیق‌های تابستانی و پارک ساحلی با بازی‌ها و ورزش‌ها است.

آدرس دقیق چپکرود جویبار (روی نقشه)

آب های زلال و صاف ساحل چپکرود 452412541341
آب های زلال و هوای دل انگیز ساحل شنی چپکرود جویبار

2- تکیه کردکلا

تکیه کردکلا، ساختمانی تاریخی در دوران قاجار است که در سال ۱۲۰۸ هجری قمری ساخته شده است. این بنا از آجر ساخته شده است و سقفی سفالین دارد. نقاشی‌های داخلی آن، که به جنگ‌آوری و مراسم مذهبی مربوط می‌شوند، جزو ویژگی‌های زیبای این تکیه است.

سال ساخت تکیه کردکلا جویبار : دوران قاجار

آدرس دقیق تکیه کردکلا جویبار (روی نقشه)

تکیه تاریخی کردکلا جویبار 65415612463
تکیه آجری و سفالی کردکلا در جویبار

3- خشت پل

پل خشتی، یک پل تاریخی و معروف در جویبار است که بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد. این پل، با طول ۵۸ متر و عرض ۱۰/۲ متر، دارای پنج طاق جناقی و موج‌شکن‌های مثلثی است. ارتفاع پل از بلندترین نقطه تیزی طاق تا سطح آب رودخانه حدوداً ۵ متر است. طراحی و نقش‌بندی زیبایی با طاق‌نما و تزیینات آجری در بخش فوقانی پایه‌ها وجود دارد.

توضیح اجمالی خشت پل جویبار:

طول: 58 متر

عرض: 10/2متر

آدرس دقیق خشت پل جویبار (روی نقشه)

خشت پل آجری در ردوخانه جویبار 414163416341416
سایه خشت پل بر آب های دریاچه جویبار

4- پل آزان جویبار

پل آزان، یک پل تاریخی در روستای ازان جویبار بر روی رودخانه سیاهرود واقع شده است. این پل متعلق به دوران قاجاریه و دارای شش طاق با شیب بوده که طاق مرکزی آن بلندترین است. ارتفاع پل از بلندترین نقطه تیزی طاق تا سطح آب رودخانه حدوداً ۶ متر است. در ساختار پل، آجر و ملاط ساروج به طور اصلی استفاده شده است.

آدرس دقیق پل آزان جویبار (روی نقشه)

بررسی اجمالی پل آزان جویبار :

  • قدمت : مربوط به دوران قاجار
  • ساختار تشکیل دهنده : آجر و ملاط ساروج
پل آزان جویبار مسیر حمل و نقل اتومبیل ها 541654121
پل آجری آزان جویبار مسیر گذر کامیون ها

5- تالاب لاریم

تالاب آب‌بندان در استان مازندران، در شهر جویبار قرار دارد؛ این تالاب فاصله‌ ی زیادی با دریای خزر نداشته و می‌ توان هم‌ زمان هم تالاب را نگاه کرد و هم در ساحل دریای خزر به تفریح پرداخت. این تالاب جزء تالاب‌ های بزرگ و پهناور این استان قرار می‌ گیرد که در طول سال پرندگان مختلف به این تالاب برای گذراندن زندگی می می‌آیند و برخی از پرندگان نیز بومی این تالاب محسوب می‌ شوند.

6- میدان کشتی جویبار

موقعیت جغرافیایی شهرستان جویبار در حدودی بین عرض ۳۳،۳۶ تا ۴۷،۳۶ شمالی و طول ۴۷،۵۲ تا ۵۸،۵۹،۵۲ شرقی قرار دارد. این منطقه از شمال به دریای مازندران، از جنوب به شهرستان قائمشهر، از شرق به شهرستان ساری و از غرب به شهرستان بابلسر منتهی می‌شود. شهرستان جویبار در حال حاضر به عنوان پایتخت کشتی جهان شناخته می‌شود.

معرفی ورزش جویبار:

شهرستان جویبار به عنوان پایتخت کشتی جهان شناخته می‌شود.

آدرس دقیق میدان کشتی جویبار (روی نقشه)

مجسمه کشتی گیران در میدان جویبار 263126321631
مسجمه کشتی گیران در میدان ورودی به جویبار

7-سیاهرود

زمان سفر به شهرستان جویبار، اگر از رودخانه‌ ی زیبای سیاهرود دیدن نکنید می‌ توان گفت که، از مهم‌ ترین جاذبه شگفت آور جویبار را از دست داده‌اید؛ زیرا رودها همواره از موارد حیات‌ بخش مناطق می‌ باشند و از عوامل اصلی برای سرسبزی یک منطقه، می‌توان به وجود رود اشاره کرد. به‌ طور مثال، اگر رود سیاه‌رود در قسمت جویبار قرار نداشت، امکان کشاورزی، برنج‌ کاری در شالیزارهای این منطقه میسر نخواهد بود.

 

ارسال دیدگاه